Friday 17 April 2009

PENELITIAN FASILITATOR MINGGU INI : DNA PENGGANTI PELAKSANAAN LI'AN (اللعان) ?

Slot 'Penelitian Fasilitator' pada kali ini akan mengajak sahabat-sahabat daripada semua peringkat usrah untuk membincangkan tajuk yang tertera di sini sebagai tambahan manhaj di dalam usrah Damanhur.Diharapkan mampu menambah thaqafah di kalangan ahli usrah Damanhur.
Baru-baru ini, kita telah digemparkan dengan sebuah fatwa yang dikeluarkan oleh seorang ulamak terkemuka di Mesir, Doktor Nasr Farid Wasil yang merupakan mantan mufti Republik Arab Mesir.Beliau sebelum ini telah menyatakan fatwa beliau bahawa penggunaan kaedah D.N.A boelh menjadi pengganti atau langkah alternatif bagi pelaksanaan li’an atau sumpah laknat antara suami dan isteri.
Justeru, timbul persoalan di sekitar pernyataan fatwa tersebut di kalangan para ulamak dan ahli feqah berkenaan adakah pendedahan, pengetahuan serta pengkajian ilmu sains moden boleh dijadikan tempat pergantungan di dalam pelaksanaan hukum-hukum syarak?
Adakah kajian analisis genetik dapat mensabit jenayah zina ke atas si isteri sekiranya kajian tersebut membuktikan bahawa anak yang dilahirkan itu bukan dari keturunan suaminya?
Adakah si suami akan dihukum had qazaf apabila kajian analisis genetik membuktikan anak yang dilahirkan oleh isterinya adalah daripada darah dagingnya?

Persoalan-persoalan ini timbul di sekitar perbahasan ulamak tentang kedudukan kajian analisis genetik (D.N.A) sebagai pengganti kepada pelaksanaan hukum li'an.
Oleh itu, kita akan ikuti sedikit perbincangan pro dan kontra yang timbul di sekitar permasalahan ini di kalangan mereka yang berkelayakan dan mengambil pengajaran serta ilmu yang bermanfaat untuk kita selaku mahasiswa Al Azhar.Diharapkan sahabat-sahabat dapat menjadikan tajuk ini sebagai salah satu isu perbincangan di dalam usrah pada minggu ini.Perbahasan penuh akan menyusul kemudian sebagai jawapan kepada perbincangan di dalam usrah.Insya Allah.






0 comments:

About This Blog

About This Blog

  © Blogger templates 'Sunshine' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP